Triumph Thruxton R – Back to the good old Days

 

Vanaf het eerste moment dat je de Thruxton ziet doet het je denken aan een oude engelse twin van de jaren 60. Alles aan deze motor schreeuwt CAFERACER.

Alles zoals het hoort te zijn op deze motor. De positie van het stuur, de stepjes, het zadel en hoe je knieën mooi tegen de tank aansluiten.

 

Zodra je de sleutel omdraait licht het dashboard mooi op en zien de tellers er fantastisch uit. Dan het moment van de waarheid… Met een druk op de knop komt de 1200cc watergekoelde twin tot leven en oh wat klinkt dat lekker….

Vanaf het moment van starten tot afstappen tovert de Thruxton R een glimlach van oor tot oor. Het voelt wel een beetje spartaans maar dat hoort bij een Caferacer.

Het rijden zelf is fantastisch. Het blok beschikt over een heerlijk koppel van onderuit in elke versnelling en dat maakt hem ook wel gevaarlijk verleidelijk om het gas goed open te trekken.

Op de snelweg kun je heerlijk cruisen en het zadel geeft ruimte genoeg om wat naar achter te zitten om zo je zithouding wat aan te passen.

Eenmaal thuis aangekomen kan ik de motor eens goed bekijken en moet hem ook klaar maken voor de Gentlemans Ride 2019 in Rotterdam.

Doordat het de dag had geregend was de Thruxton aardig vies geworden dus hoogste tijd om hem eens weer netjes te laten glimmen en dat geeft de perfecte kans om alles eens van dichtbij te bekijken..

 

Wat direct opvalt is hoe onwijs mooi en netjes de Thruxton is afgewerkt. Allereerst is de radiateur mooi weggewerkt tussen het frame en samen met de koelribben op de cilinders lijkt het op een echte luchtgekoelde twin.

De injectie covers zien eruit als carburateurs en de motordeksels zijn van prachtig geborsteld RVS. Zelfs de bougie doppen zijn rood gemaakt net als vroeger.

De 2 mooie geborstelde RVS uitlaten lopen met een mooie bocht naar de megafoon uitlaatdempers die een heerlijk geroffel geven.

Prachtige grote dubbele Brembo remschijven aan de voorkant en een enkele achter zorgen zeker dat deze snel stilstaat. De Öhlinsvering voor en achter zijn ook echt fantastisch, wat stug maar dat hoort ook wel bij de motor.

De bar-end spiegels geven verrassend goed zicht en zien er ook erg gaaf uit.

Zo na een heerlijk dagje de Thruxton te hebben gewassen en gedetaild op naar de Gentlemans Ride in Rotterdam. Uiteraard een zeer passende motor want de Thruxton R is ook wel echt een Gentlemans Racer.

Over de rit zelf later meer, maar de Thruxton doet het goed ook maar je merkt wel het is geen motor om rustig mee te rijden. Hij wil liever los gaan op de boerenweggetjes of heerlijk slingerwegen pakken. Maar ondanks dat is het comfort goed uit te houden.

Na de DGR weer terug naar huis. En even heerlijk losgaan op de binnenwegen en daar is de Thruxton echt in zijn element, heerlijk slingeren en lekker in de bochten door hangen daar is hij echt voor gemaakt. Dan kom je wel tot de ontdekking dat het geen simpele Nakedbike met 4 cilinders is. Je moet wel werken en het blok aanvoelen. Het blok is sterk en kan je verrassen als je niet op let. Het voelt een beetje als een Vtwin in een raceframe. Karakter toont het blok heel erg en dat vind ik persoonlijk wat de Thruxton R zo uniek maakt.

Maar als je eenmaal door heb en weet wat je ermee kan, dan is het genieten op deze motor. Het geluid wat de motor maakt, het karakter, de stuureigenschappen. Dat geeft je het gevoel van “The Good Old Days”. Geen plan, geen route niks gewoon puur motorrijden zoals het hoort.

 

Mijn beoordeling:

  • Het is een prachtige motorfiets om te zien en te rijden.
  • Gemaakt om heerlijk door te rijden en te toeren.
  • Afwerking van de Triumph is zoals je van een Triumph verwacht, prachtig en netjes en van zeer goede kwaliteit.
  • Het is een motor wat je moet rijden op je gevoel en dat maakt het niet de ideale beginners motor. Hiervoor zou je dan eerder naar zijn kleinere broertje de Streetcup gaan.
  • Remmen en vering prima in orde, ook al is de vering wat stijf, dit is aan te passen. maar wederom het hoort wel bij de Thruxton.

Review door Westland op wielen